Дерева та кущі

Людмила ГАВРИЛІНА, вихователь, ДНЗ № 35 «Вербиченька», м. Біла Церква, Київська обл.
Ознайомлення з деревами та кущами нашої місцевості ми розпочали з розгляду ілюстрацій фруктових, листяних і хвойних дерев. Діти висловлювали свою думку про спільні та відмінні ознаки цих дерев.
Малята легко впоралися із читанням назв фруктових дерев: яблуня, груша, слива, черешня, вишня тощо (посібник Л.Шелестової «Вчимося читати», ч.2., с. 207), вирізали та наклеювали їх у відповідне місце (посібник Л.Шелестової «Вчимося читати», ч.2., с. 209). Після виконання завдання з дітьми були проведені мовленнєві вправи з відмінювання слів у родовому відмінку (З яблуні збирають урожай чого? Яблук) та вживання відносних прикметників (Варення з груш (яке?) – грушеве).
Виконання наступного завдання сприяло не тільки розвитку уваги під час читання, а й закріпленню вмінь впізнавати з якого дерева листочок і порівнювати дерева та кущі за кількістю стовбурів, висотою. Діти знаходили на малюнках дерева і кущі та визначали у них схоже та відмінне. З’єднували слова (назви дерев та кущів) з відповідними малюнками (посібник Л.Шелестової «Вчимося читати»,ч. 2., с. 210). Діти закріпили ще й навички орієнтації на аркуші паперу та здатність відшукувати ілюстрації.

Щоб у старших дошкільників склалося повніше уявлення про дерева, їм було запропоновано завдання вирізати та розділити малюнки дерев на дві групи: в одну – назви хвойних дерев, в іншу – листяних (посібник Л.Шелестової «Вчимося читати», ч. 2., с. 211). Діти правильно групували дерева за спільними ознаками, у них розвивалось вміння шляхом логічного мислення знаходити відповіді на пошукові питання. Цікаво було спостерігати за дітьми під час виконання завдання. Вони із задоволенням вирізали ножицями, намагалися різати чітко по лінії, щоб не пошкодити слово.
Малюки із задоволенням читали та знаходили речення до кожного малюнка, з’єднавши їх лінією (посібник Л.Шелестової «Вчимося читати», ч. 2., с. 213).
В кінці заняття діти читали загадки про дерева та відгадували їх (посібник4 Л.Шелестової «Вчимося читати», ч. 2., с. 214).
Таким чином, окрім навчання читання, на заняттях діти розвивали словниковий запас, логічне мислення, дрібну моторику, навички різних видів діяльності, уявлення про навколишній світ.