
03.11.2025
shelestova
Коли дитина мовчить: як почути те, що не сказано словами
Сьогодні дедалі більше батьків і педагогів педагогів непокояться через затримку мовленнєвого розвитку дошкільнят. Часто трапляється, що дитина не говорить у два або навіть у три роки. Або говорить уривчасто, невпевнено, не зв’язно. І дорослі заспокоюють себе: «Заговорить, коли буде готова».
І справді, іноді так і стається: мовчазна дитина одного дня починає говорити без упину. Але нерідко буває інакше: дитина продовжує мовчати.
Причини цього явища різноманітні – від біологічних до соціально-психологічних. Та головне, що слід розуміти: мовлення не розвивається саме по собі. Воно зростає у спілкуванні, у живій взаємодії з дорослими, у досвіді пізнання світу, у щоденних словах і емоціях.
Одним із найпоширеніших чинників є нестача живого спілкування. Ми живемо у час, коли з дітьми «говорять» екрани: мультики, відео, іграшки все розповідають за нас. Вони можуть розважати, але не здатні замінити теплий погляд, інтонацію чи спільний сміх. Дитині потрібно чути справжнє мовлення, бачити, як рухаються губи, як змінюється голос, коли ми радіємо, дивуємося чи хвилюємося. Без емоційного діалогу, спільного читання, гри чи розмови мовлення не формується, навіть якщо дитина знає багато слів із мультфільмів.
Друга причина: мовленнєва пасивність дорослих.Через брак часу ми часто обмежуємося короткими фразами: «одягнись», «їж», «ходімо». Але дитині потрібні спільні розмови: запитання, обговорення, роздуми. Лише так вона вчиться формулювати думки, ставити запитання, робити висновки.
Іноді мовчання має емоційне підґрунтя. Якщо вдома часто лунають сварки, докори чи байдужість, якщо дитину перебивають або не слухають, вона може замовкнути. Мовчання стає способом захисту, реакцією на брак відчуття безпеки.
Не варто забувати і про медичні чинники: перинатальні ураження нервової системи, ослаблений слух, мінімальні мозкові дисфункції, неврологічні
розлади, затримка психічного розвитку. У таких випадках необхідна допомога логопеда, невролога чи дефектолога.
Ще один важливий аспект: мовленнєве середовище. Якщо дорослі говорять неправильно, спрощують фрази, уникають повноцінних речень або користуються двома мовами без системності, дитині складно вибудувати стабільну мовну модель.
Таким чином, затримка мовленнєвого розвитку – це не лише індивідуальна особливість, а результат сукупності впливів: нестачі спілкування, надмірного використання екранів, відсутності прикладу мовлення, емоційного напруження чи медичних чинників.
Єдиний ефективний шлях подолання цієї проблеми – раннє виявлення і щоденна взаємодія з дитиною. Живе спілкування, читання вголос, ігри зі словами, увага до її реакцій формують той міцний фундамент, на якому виростає мисляча, допитлива і мовно активна особистість.
Тож говорімо з дітьми! Слухаймо їх уважно! Бо саме з нашого голосу розпочинається їхній великий діалог із життям. 🌿