Що вміють комахи?

В. ЛІЩУКвихователь, ДНЗ (ясла-садок) № 2 «Берегиня», м. Біла Церква, Київська обл.
Вихователь. Діти, сьогодні в нас заняття з читання. Що на цьому занятті ми робимо?
Діти. Вчимося читати.
Вихователь. Так, правильно! Але перш, ніж перейти до читання, я хочу, щоб ви пригадали, які літери ми з вами вже вивчили.
Діти.  Ми вивчили такі літери: П, Т, М, Б, Д, В, Н, Г, З, С, Ш, К.
Вихователь. Молодці, пригадали!
Ви назвали літеру К. А давайте придумаємо слово, щоб починалось зі звуку [к].
Діти. Кінь, корова, кава, коза, кріт, комаха.
Вихователь. Комаха ви сказали? А де живуть комахи?
Діти.  Комахи живуть в траві, на деревах, в кущах, на квітах, в приміщенні.
Вихователь. Які вони, ці комахи?
Діти. Комахи невеликі за розміром тваринки. Це мухи, комарі, метелики, жуки, бджоли, коники та інші. Всі вони різні.
Вихователь. Так, вони різні, але є у них спільні ознаки. Які?
Діти. Тіло у комах поділено на три частини: голову, груди і черевце.
Вихователь. Скільки ніг мають комахи?
Діти. Комахи мають шість ніг.  
Вихователь. Що є на голові у комах?
Діти. У комах на голові є вусики, очі й рот. За допомогою вусиків вони відчувають різні запахи.
Вихователь. Що вміють комахи?
Діти. Комахи вміють стрибати, плавати, літати.
Вихователь. Правильно. Про комах ви багато знаєте! Можете назвати мені комах, що живуть в приміщенні?
Діти. У приміщенні живуть мухи, комарі, таргани, мурашки.
(Стук у двері.)
Вихователь. Хто це там ще стукає? Наче всі вже прийшли?
(Заходить листоноша.)
Листоноша. Це дитячий садок?
Діти. Так.
Листоноша. А на якій вулиці він розміщується?
Діти. Вулиця Івана Мазепи, 75 А.
Листоноша. Як називається ваш дитячий садок?
Діти. Наш дитячий садок називається «Берегиня».
Листоноша. А яка це група? Бо я поспішала, що й не помітила назву групи.
Діти. Це старша група № 2 «Веселка».
Листоноша. То я правильно ще й потрапила! Вам тут багато листів прийшло і бандероль! Ось вони, отримуйте!
(Листоноша віддає листи вихователю та йде.)
Листоноша. До побачення! До нових зустрічей!
Діти. До побачення!
Вихователь (бере в руки листи): Як їх тут багато!
Цікаво, від кого вони? З якого розпочати?
А, так ось же! Вони пронумеровані!
(Вихователь показує конверти з цифрами 1…8.)
Вихователь. Ну, що ж, діти, мабуть, щоб усе зрозуміти, розпочнемо з першого листа.
Що це за літери (відкриває перший конверт, дістає дві літери К)?
Діти. Це літери К.
Вихователь. А чому їх дві? Що про це нам пишеться в листі? (Читає лист) «Складіть літери так, щоб з двох утворилась одна, яка позначає мою назву. А щоб відгадати мою назву, ви повинні відгадати загадку:
Крила маю, та не птах,
Я літаю по квітках
І співаю «жу-жу-жу»,
Називають мене (Жук.)»
Яка ж це літера, може, вже хтось знає?
Діти. Це літера Ж.
(Вихователь викликає дитину, яка викладе літери так, щоб утворилась літера Ж.)
Вихователь. Так, правильно, це літера Ж. Вона і схожа на жука.
Давайте проспіваємо пісеньку жука.
Діти (співають). Ж-ж-ж-ж-ж-ж.
Вихователь. Молодці, з завданням впорались! Цікаво, що ж у другому листі (бере листа з цифрою 2, читає).Жучок пропонує нам погратись у дидактичну гру «Знайди і прочитай». Ви повинні знайти склади з літерами К і Ж та прочитати їх. Кожен повинен взяти лише один склад.
(Склади розсипані по килимку. Діти відшукують склади з літерами К, Ж. Повертаються на місця, читають склади.)
Вихователь. Молодці, ми це завдання виконали!
 (Вихователь відкриває 3-го конверта, дістає 2 аркуші з зображеннями комах та їх назвами. Читає завдання.)
Вихователь. Нам потрібно сісти за столи, прочитати назви комах та з’єднати лінією із зображенням. Це для тих діток завдання, хто вже вміє читати. А іншим дітям потрібно посадити комаху на листок, сполучивши лінією комаху з листком і теж прочитати їх назву.
(Діти підходять до столиків, беруть олівці, працюють: читають назву комахи і сполучають лінією із зображенням. Вихователь перевіряє виконання завдань (посібник Л. Шелестової «Вчимося читати», ч. 2, с. 249, 250.)
Вихователь. Молодці! Завдання всі виконали правильно! Повертаємось на місця.
Що ж, відкриваємо 4-й конверт. Тут нам жучок пише: «Відпочивайте!».
Зробимо фізкультхвилинку:
Раз, два, три, чотири, п’ять,
Треба вправи починать! (Діти крокують на місці.)
Раз, два – руки в боки! (Ставлять руки в боки.)
Три, чотири – три підскоки. (Стрибають вгору 3 р.)
Раз, два, три – нові вправи почали..(Руки в сторони, згинають руки до плечей та розгинають в сторони.)
Нахил вправо, нахил вліво. (Нахили лівобіч та правобіч.)
Вгору, вниз, подивись! (Піднімання голови вгору, опускання донизу.)
Відпочили трохи? Що ж працюємо далі.
(Вихователь відкриває 5-й конверт, дістає лист.)
Вихователь. Тут вірш:
Я з метеликом дружу
В зеленому лузі!
Не боїться він мене,
Сів на картузик.
Лиш прийду я на лужок,
Здалеку радіє,
Мов ромашка у траві,
Крильцями біліє (В. Басюк).
Подивіться, діти, тут якісь дивні метелики: тільки половинки, різних кольорів, ще й з написами.
У листі жучок пропонує відшукати половинку для метелика. А потім прочитати словосполучення, яке на ньому написане.
(Вихователь. роздає дітям половинки метеликів. Інші половинки розкладені по килимку. Посібник Л. Шелестової «Вчимося читати», ч. 2, с. 251.)
Вихователь. Діти, пішли відшукаємо кожен половинку для свого метелика.
(Діти відшукують половинку, повертаються назад і читають словосполучення на крильцях метеликів: шкідливий колорадський жук, співуча цикада, працьовита бджола, кусючий комар, рогатий жук-олень, спритна муха…)
Вихователь. Молодці, діти! І це завдання ми виконали!
Вихователь (відкриває 6-й конверт). Що ж тут пише нам жучок?
Він знову пропонує нам погратись. Але гра ця називається «Мовчанка». Він запитує, чи є у нас діти, які вміють добре читати? Є в нас такі?
Діти. Так, є.
Вихователь. Ці діти будуть читати текст, а інші повинні уважно слухати його, щоб зрозуміти, про що в ньому йдеться. А потім потрібно відшукати картинку, яка б відповідала змісту цього тексту. Всі зрозуміли завдання? Розмовляти не можна, потрібно уважно слухати!
(Вихователь роздає тексти дітям, що добре читають. Посібник Л. Щелестової «Вчимося читати», ч. 2, с. 253.
Перший текст: «Бджілка працювала до ночі. Прилетів світлячок і провів її додому».
Другий текст:  «Слон наступив мурасі на ніжку, вибачився і сказав: «Можеш і ти наступити мені на ногу».
Третій текст: «Комахи-сонечка запросили бегемота на обід. Тепер вони мусять перемити гору тарілок».
Вихователь викликає дитину на кожен текст, вона переказує текст, відшукує відповідну картинку і ставить її на дошку.)
Вихователь. Ну що, сподобалася гра?
Діти. Так.
Вихователь. Колись іще пограємось в таку гру. Правда ж, цікаво?
Діти. Так.
Вихователь. Діти, де ж конверт з цифрою 7? А, це ж бандероль, ось і цифра 7. Діти, а що таке бандероль?
Діти.  Це маленька посилка.
(Вихователь відкриває бандероль, показує дітям. Там — муляжі комах: жук-олень, мурашка, муха, клоп, жук-рогач, бабка, метелик, коник, богомол, хрущ, жук-сонечко. Показує кожну комаху, діти називають її. Роздає кожній дитині по комасі.)
Вихователь. Діти, а що полюбляють більш за все їсти комахи?
Діти. Комахи полюбляють пити нектар з квітів.
Вихователь. Діти, он там, на галявині, ростуть квіточки. Візьміть кожен свою комашку і посадіть на свою квіточку. На квіточці написана назва комахи, яка може пити з неї нектар.
(Діти виконують завдання.)
Вихователь. Посадили комашок? Хай п’ють нектар, а ми підемо на місця. У нас залишився останній лист. Який це лист?
Діти. Це лист № 8.
Вихователь (відкриває листа, читає). «Відгадайте хто я: червона спинка – чорні краплинки?». Діти, хто це?
Діти. Це жук-сонечко.
Вихователь. То це виходить, що він нам ці завдання прислав?
Діти. Так.
Вихователь. Жук-сонечко запитує, чи сподобались вам його листи із завданнями?
Діти.  Так.
Вихователь. А яке завдання сподобалося найбільше?
(Відповіді дітей.)
Вихователь. Про кого ми говорили на занятті?
Діти. Ми розповідали про жуків, комах.
Вихователь. А з якими літерами ми працювали?
Діти. Ми працювали із літерами К, Ж.
Вихователь. Ще жучок пише: якщо ми з вами дійшли до восьмого конверта, це означає, що ви всі — молодці. Ви вже вмієте читати і скоро можете іти до школи. А на згадку про це заняття жук-сонечко дарує вам свої портрети і просить берегти природу, комашок, жуків, метеликів і все живе навкруги.
На цьому наші цікаві пізнання про комах закінчились. Ми й надалі будемо продовжувати вивчати природу, вчитися читати. А ще нам потрібно дати відповіді на листи жучку-сонечку, та це ми зробимо на прогулянці.