Що запам’ятовують наші малята?


“Давай вивчимо віршик до свята !”  – Навряд чи дорослі, адресуючи подібні репліки дитині, розуміють, який
складний психічний процес вони при цьому запускають . Пам’ять як здатність
запам’ятовувати і зберігати враження дарована людині з самого народження, але
володіти і управляти нею ми вчимося все життя.
 
Вченні зазначають, раніше всього діти
зберігають у пам’яті виконані ними рухи, потім запам’ятовуються пережиті
почуття і емоційні стани. Далі доступними збереженню стають образи речей, і
лише на найвищому , останньому рівні дитина може запам’ятати і відтворити
смисловий зміст сприйнятого, виражений у словах.
 
Рухова пам’ять виявляє себе вже в
дитинстві, коли малюк починає схоплювати руками предмети, вчиться повзати,
ходити. У ранньому віці дитина вчиться бігати, стрибати , вмиватися, застібати
ґудзики, зашнуровувати черевики. У дошкільному віці робота рухової пам’яті стає
все більш складною. Заняття спортом, танцями, грою на музичних інструментах
припускають уміння дитини запам’ятовувати, зберігати і відтворювати у певному
порядку все більш складні рухи. Це, звичайно ж, вимагає спеціального тренування
під керівництвом дорослого, який спочатку показує дітям послідовність рухів, а
потім стежить за правильністю їх виконання.
 
Емоційна пам’ять зберігає враження про
відносини і контактах з навколишнім, застерігає від можливих небезпек або ж,
навпаки, підштовхує до дій.
 
Наприклад, якщо раптом дитина обпеклася
об гарячу праску або була подряпана кішкою, то отримані враження можуть
обмежувати його цікавість у майбутньому краще всяких заборонних слів дорослих.
Або ж дитина просить батьків про перегляд певного фільму, який він вже багато
разів проглядався. Розповісти його зміст малюк не може, але зате пам’ятає, що
цей фільм дуже смішний. Так діє пам’ять почуттів.
 
Вправа на розвиток емоційної пам’яті.
Перебуваючи з дитиною в нових для нього місцях, особливо на природі, частіше звертайте
його увагу на пейзажі, на звуки, що наповнюють природу. Дуже важливо, щоб діти
запам’ятовували свої почуття, відчуття, що виникають під час відпочинку,
веселощів. Це ті стани, спогади про яких допоможуть їм не тільки пережити
хвилини смутку, образи, а й позбутися страхів, що досить часто виявляються у
дошкільнят.
 
Особливо багата дитяча пам’ять образами
окремих конкретних об’єктів, колись сприйнятих дитиною: смак напою і торта,
запах мандаринів і квітів, звуки музики, м’яка на дотик шерстка кішки і т.п. Це
образна пам’ять – пам’ять на те, що сприймається за допомогою органів чуття:
зору, слуху, дотику, смаку, нюху. Тому образну пам’ять поділяють на зорову,
слухову, нюхову, смакову, тактильну. У зв’язку з тим, що у людини найбільш
важливе значення мають зір і слух , найкраще зазвичай розвинені зорова і
слухова пам’ять.
 
Джерело: http://adalin.mospsy.ru/l_01a_02.shtml